Bent u huizenbezitter met een lopende hypotheek, dan kunt u gedurende deze looptijd jaarlijks de bepaalde kosten opgeven bij de Belastingdienst. De hypotheekrente is bijvoorbeeld aftrekbaar, mits u aan de voorwaarden voldoet. Zo komt u sinds 1 januari 2013 alleen nog in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek als u een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek heeft afgesloten. Voor hypotheken die voor die tijd zijn afgesloten gelden de oude regels nog wel. Daarnaast zijn er ook een aantal eenmalige kosten: bemiddelings- en advieskosten bijvoorbeeld, notariskosten en de kosten die u maakt voor de taxatie van uw woning. Deze gelden zowel bij een nieuwe hypotheek, als bij hypotheek oversluiten.
Bij een nieuwe hypotheek zijn diverse eenmalige kosten op te voeren in de belastingaangifte. Dit zijn de:
Heeft u uw hypotheek laten oversluiten? Ook in dit geval heeft u kosten gemaakt die aftrekbaar zijn bij de Belastingdienst. Het gaat daarbij om deze kosten:
.
Bij Finenzo bieden we onafhankelijk, deskundig financieel advies en bemiddelen we in hypotheken, verzekeringen, pensioenen en bankzaken.
Naast de aftrekbare kosten, zijn er ook kosten omtrent de hypotheek die niet aftrekbaar zijn. Dit zijn de:
Weten hoe u kunt besparen met een belastingaangifte hypotheek? Of heeft u na het lezen van deze uitleg nog vragen? Neem contact op met één van onze adviseurs. Bij Finenzo voorzien we u van onafhankelijk advies.
Onze adviseurs krijgen dagelijks allerlei soorten vragen van onze klanten. De antwoorden op de vragen die onze adviseurs het meest te horen krijgen hebben we voor u op een rij gezet.
Dit zijn de onderwerpen: