Belastingaangifte hypotheek

Jaarlijks doet u belastingaangifte, maar wist u dat veel kosten omtrent uw hypotheek aftrekbaar zijn? Het opgeven van deze gemaakte kosten levert u belastingvoordeel op. Welke kosten kunt u opgeven en welke niet? Wat zijn eenmalige aftrekposten omtrent de hypotheek? En hoe zit het als u een hypotheek oversluit? We hebben het in een handig overzicht gezet.

Belastingaangifte hypotheek, hoe en wat?

Bent u huizenbezitter met een lopende hypotheek, dan kunt u gedurende deze looptijd jaarlijks de bepaalde kosten opgeven bij de Belastingdienst. De hypotheekrente is bijvoorbeeld aftrekbaar, mits u aan de voorwaarden voldoet. Zo komt u sinds 1 januari 2013 alleen nog in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek als u een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek heeft afgesloten. Voor hypotheken die voor die tijd zijn afgesloten gelden de oude regels nog wel. Daarnaast zijn er ook een aantal eenmalige kosten: bemiddelings- en advieskosten bijvoorbeeld, notariskosten en de kosten die u maakt voor de taxatie van uw woning. Deze gelden zowel bij een nieuwe hypotheek, als bij hypotheek oversluiten.

Eenmalig aftrekposten bij een nieuwe hypotheek

Bij een nieuwe hypotheek zijn diverse eenmalige kosten op te voeren in de belastingaangifte. Dit zijn de:

  • bemiddelings- en advieskosten
  • notariskosten, alleen de kosten voor de hypotheekakte
  • kosten voor de taxatie
  • kosten voor de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie
  • bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koop- of aannemingsovereenkomst
  • kosten van nieuwbouw- of verbouwingsdepot

Eenmalig aftrekposten bij hypotheek oversluiten

Heeft u uw hypotheek laten oversluiten? Ook in dit geval heeft u kosten gemaakt die aftrekbaar zijn bij de Belastingdienst. Het gaat daarbij om deze kosten:

  • bemiddelings- en advieskosten
  • notariskosten, alleen de kosten voor de hypotheekakte zijn aftrekbaar
  • taxatiekosten
  • kosten voor de NHG-aanvraag
  • Kosten voor bouwkundige keuring, indien die verplicht was
  • boeterente

.

Vrijblijvend

adviesgesprek?

 

Bij Finenzo bieden we onafhankelijk, deskundig financieel advies en bemiddelen we in hypotheken, verzekeringen, pensioenen en bankzaken.

Welke kosten vallen buiten de belastingaangifte?

Naast de aftrekbare kosten, zijn er ook kosten omtrent de hypotheek die niet aftrekbaar zijn. Dit zijn de:

  • bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning, bijvoorbeeld makelaarsprovisie, behoren tot niet-aftrekbare kosten
  • overdrachts- en omzetbelasting
  • notariskosten en de kadastrale rechten voor de koopakte
  • bouwrente over de periode voorafgaand aan het afsluiten van een voorlopige koop- of aannemingsovereenkomst
  • kosten voor onderhoud en verbouwing. Vanaf 1 januari 2019 mogen onderhoudskosten voor rijksmonument ook niet meer worden opgegeven
  • kosten voor aflossing van de eigenwoningschuld
  • rente en kosten van een lening die door de bijleenregeling geen eigenwoningschuld is
  • rente van leningen die u hebt afgesloten om aftrekbare rente over en kosten van leningen te betalen
  • kosten van een bankgarantie voor een waarborgsom

Hulp bij belastingaangifte hypotheek

Weten hoe u kunt besparen met een belastingaangifte hypotheek? Of heeft u na het lezen van deze uitleg nog vragen? Neem contact op met één van onze adviseurs. Bij Finenzo voorzien we u van onafhankelijk advies.

Veelgestelde vragen en antwoorden over Hypotheekadvies.

Onze adviseurs krijgen dagelijks allerlei soorten vragen van onze klanten. De antwoorden op de vragen die onze adviseurs het meest te horen krijgen hebben we voor u op een rij gezet.

Dit zijn de onderwerpen:

Wat doet een hypotheekadviseur?
Hypotheek aflossen of niet?

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken

met een adviseur bij u in de buurt?

Bel ons

E-mail ons

Zoek een adviseur

Vestigingen

© 2024 Finenzo | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline