E-bike privé of zakelijk verzekeren: hoe zit dat precies? 

De elektrische fiets is populairder dan ooit. Sterker nog: in 2020 werden er meer e-bikes verkocht dan reguliere fietsen. Zowel jong als oud zweert bij de e-bike en ook bezorgdiensten zijn overtuigd van de snelheid en het gemak. Maar ook het aantal ongelukken met e-bikes en de nog snellere speed pedelecs neemt toe. Een goed moment om stil te staan bij hoe een e-bike eigenlijk is verzekerd. 

‘Op fietse’

Zoals gezegd, zijn er twee soorten elektrische fietsen: de reguliere e-bike, die maximaal 25 km/u kan, en de speed pedelec, die een snelheid van maar liefst maximaal 45 km/u haalt.  

Een speed pedelec is een elektrische fiets die als brommer wordt beschouwd. Dat betekent dat de bestuurder minimaal 16 jaar oud moet zijn, een AM-rijbewijs moet hebben, een helm moet dragen én zich met de speed pedelec aan de verkeersregels voor brommers moet houden. Ook moet de speed pedelec een gele kentekenplaat hebben en WAM-verzekerd zijn (Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen).  

Privégebruik

Als een bestuurder van een motorvoertuig schade veroorzaakt, wordt deze schade normaal niet gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). De e-bike vormt de uitzondering op deze regel: de AVP dekt deze schade bij e-bikes dus wel 

Let op: dit geldt dus niet voor de speed pedelec. Zoals we hierboven schreven, moet een speed pedelec WAM-verzekerd zijn.  

Zakelijke bezorgdiensten 

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) is een niet-verplichte verzekering voor bedrijven, die schade dekt aan mensen of spullen. Als een bedrijf e-bikes inzet voor bijvoorbeeld het bezorgen van eten of pakketjes, valt dit meestal niet onder de dekking van de AVB. Hetzelfde geldt voor bezorgscooters of particuliere auto’s die zakelijk worden gebruikt om iets te bezorgen. Dit is goed om te weten, omdat (letsel)schade in het verkeer héél snel flink oploopt.  

De werkgeversaansprakelijkheid motorrijtuigen (WEGAM) dekt schade aan de eigen werknemers die ze onder werktijd oplopen als in- of opzittenden van een motorvoertuig. Het gaat bij de WEGAM dus niet om schade die zij veroorzaken bij anderen.  

Omdat dit alles nogal nauw luistert, is het verstandig om eens te informeren naar verzekeringen voor zakelijk gebruik van e-bikes. Deze bestaan namelijk (gelukkig) wel. 

Conclusie 

Samengevat is schade door of met een e-bike bij particulier gebruik gedekt op de AVP, maar zakelijk niet op de AVB. Voor speed pedelecs, die als brommer worden beschouwd, is een WAM-verzekering wettelijk verplicht.  

Wil je meer weten over de verschillende soorten fietsverzekeringen? Onze adviseurs helpen je graag! 

 

© 2021 Finenzo | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline