Goed nieuws voor motor- en camperbezitters: de Directe Schadeafhandeling (DSA) geldt vanaf 1 april ook voor deze weggebruikers met een WA (+)-verzekering. En dat kan hen flink wat tijd, gedoe en zorgen besparen.
Bij verschillende verzekeringen (zoals een inboedel- of opstalverzekering of allriskdekking van de autoverzekering) kunnen schades alleen worden gemeld bij de eigen verzekeraar of assurantietussenpersoon. Soms kan de schade echter juist alleen worden verhaald op de verzekeraar van de (aansprakelijke) tegenpartij.
Dankzij de DSA kunnen klanten met een WA (+)-verzekering materiële schade die werd veroorzaakt door iemand anders, voortaan ook direct claimen bij de eigen verzekeraar. Deze handelt de schade af en regelt alles met de verzekeraar van de aansprakelijke tegenpartij. Voorheen moesten deze klanten in gesprek met de verzekeraar van de aansprakelijke partij, maar dat is dus verleden tijd. Overigens is het niet verplicht om over te gaan tot directe schadeafhandeling: consumenten mogen schades nog steeds neerleggen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij of beroep doen op rechtsbijstand.
Automobilisten kunnen al sinds 2021 gebruikmaken van de DSA en sinds november 2022 kunnen scooter- en brommereigenaars hier ook al beroep op doen. En nu geldt dit dus ook voor motors en campers.
Leuk om te weten: DSA verkort de afhandelingstijd met gemiddeld maar liefst 17%!
Als jij graag op pad gaat met een caravan, vouwwagen of aanhangwagen, dan zijn de kaarten bij schade weer iets anders geschud. Heb jij een van deze wagens aan je auto gekoppeld en raak je er iets of iemand mee, dan is de schade aan de tegenpartij gedekt als je een WA-verzekering hebt. Ook schade die je veroorzaakt als je jouw lading verliest, is gedekt. Schade aan wat jij trekt (dus aan je eigen caravan, vouwwagen of aanhanger) is echter niet gedekt.